Reglement

Praktisch

§1. Je kan tot 5 teamleden inschrijven (ook tijdens het seizoen), en wie nog niet speelde kan je vervangen. Iemand opstellen die je niet inschreef of die dit seizoen al voor een reeksgenoot speelde, leidt tot een 5-0 forfaitnederlaag.

§2. Het thuisteam voorziet een gelijkmatig opgespannen kwaliteitsvol net waarop de 90% opgepompte bal vanop schouderhoogte botst tot boven kniehoogte.

§3. Vanaf 19u25 kijk je als thuisteam actief uit naar het uitteam. Je geeft hen een ingevuld wedstrijdblad waarop ook zij hun opstelling aanvullen. Er zijn 5 opeenvolgende games waarvoor je 2 tot 5 teamleden inzet in duo's.

Tijdens de wedstrijd

§4. Om 19u30 start game 1 met 4 spelers op 90° van elkaar rond een denkbeeldige cirkel op 2 meter van het net (teamgenoten naast elkaar). Eerst serveert het thuisteam, daarna telkens het team dat het laatste punt won. De serveerder gaat rechts staan als z'n team een even aantal punten heeft, en anders links. Het andere team blijft staan zodat elk om beurt ontvangt. Je team wisselt van serveerder als je het serveren herovert. Om de 5 punten draaien alle spelers één kwart.

§5. Tegenover de serveerder staat de ontvanger die ook binnen de cirkel mag komen. De 2 andere spelers staan stil tot de serveerder de bal raakt. De serveerder zegt de score (eigen punten eerst). Na nog maximum één voet zijdelings te verplaatsen gooit hij de bal 5 à 10cm op, slaat erop en blijft staan tot de bal het net raakt. Niet naleving hiervan door de serveerder is een servicefout, net als deze:

  • de 1e bots is niet op het net (ring/poten mag niet);
  • de 1e bots gaat boven schouderhoogte van de licht voorover gebogen ontvanger;
  • de 1e bots vanop het linkerdeel van het net gaat naar rechts, of vice versa ("pocket");
  • de 2e bots is niet verder vooruit dan de 1e bots, of is op net/ring/poten.

§6. Na de service mag je vrij bewegen en met elk lichaamsdeel de bal raken in elke richting. In maximum 3 aanrakingen speel je de bal terug op het net waarna het balbezit wisselt. Wie 21 punten behaalt wint. Deze fouten leiden tot een punt:

  • 2 servicefouten na mekaar;
  • de bal botst op grond/ring/poten/onderkant net;
  • de bal als team 4x raken (met 2 spelers tegelijk raken telt als 2x);
  • de bal als speler 2x na elkaar raken tenzij het per ongeluk en in één beweging gebeurt (telt dan als 1 aanraking) of tenzij de bal nog omhoog ging toen je hem de eerste keer raakte. Als tweede balcontact is dan wel alleen een pass toegestaan (en telt als 2 aanrakingen);
  • de bal langer dan je raakmoment bijhouden (vangen/gooien/begeleiden);
  • de bal op het net spelen waarna er een 2e bots is op net/ring/poten, of waarna de bal over het net rolt;
  • de bal op het net spelen terwijl je binnen de 50cm van het net komt (passen mag);
  • de bal raken terwijl die het net raakt;
  • de bal raken als het niet je beurt is;
  • iemand hinderen die de bal nog kan raken of pas raakte (deed je alles om dat te vermijden dan wordt er herspeeld);
  • zelf net/ring/poten aanraken.

§7. Een fout kan je claimen waarna je meteen stopt met spelen. Bij een terechte claim win je het punt (of als het een 1e servicefout was volgt een 2e service), zoniet verlies je. Bij onenigheid wordt er herspeeld (1e service).

§8. Bij externe hinder wordt er gepauzeerd, en eventueel een punt herspeeld. Er zijn geen time-outs en maximum 1 korte blessure-onderbreking per speler. Wie vroegtijdig stopt verliest de resterende punten.

Na de wedstrijd

§9. Het thuisteam noteert de uitslagen op het wedstrijdblad. Beide teams ondertekenen en het uitteam neemt een foto. Binnen de 24u voer je via de website de uitslag, opgestelde teamleden, en (niet-zichtbare) fairplay beoordeling van de tegenstander in. De rangschikking wordt dan geupdate volgens overwinningen, gamesaldo, puntensaldo, onderlinge duels.

§10. Regelmatig wordt je fairplay gemiddelde bekendgemaakt en kan je feedback krijgen. Probleemteams worden uitgesloten vanaf het volgende seizoen.

Uitstel & Forfait

§11. Bij overmatige neerslag mail je de tegenstander én krisverbert@gmail.com die de wedstrijd uitstelt. Is dit minder dan 24u voor de wedstrijd, verwittig dan je tegenstander ook telefonisch.

§12. Je kan ook 1 van je 2 uitstelbeurten gebruiken als de uitstel-settings van je tegenstander het toelaten. Een voorstel daarna, dat van beide teams kan komen, kan aanvaard/geweigerd worden (geen reactie na 1 week is aanvaarding). Niet gespeelde wedstrijden worden op 1 oktober een forfait. De uitstelvrager verliest als die minstens 3 voorstellen weigerde of minder dan 3 voorstellen weigerde maar zelf ook geen 3 voorstellen deed.

§13. Als uitstel niet kan dan geef je forfait via de website. Is dit minder dan 24u voor de wedstrijd, verwittig dan je tegenstander ook telefonisch.

§14. Bij een 3e forfaitnederlaag worden al je wedstrijden geschrapt.

Fairplay Sports

Fairplay Spikeball Cup is een competitie georganiseerd door Fairplay Sports vzw.

©2024 - Fairplay Sports vzw

Privacy